Tajemství probuzené kundalíní
Někteří lidé píšou inspirovanou prózu či poezii a další skládají nádhernou hudbu, zatímco ostatní nemohou. Některý student má jedničky bez učení a jiný navzdory těžce protrpěnému úsilí sotva projde. Někdo tráví celé dny na bojišti a druzí přitom nedokážou ani správně udělat svou normální práci. Někdo je slavný pro své úžasné objevy a vynálezy, jiný žije průměrným životem a umírá bez povšimnutí.
Již odedávna se ví, že v každém z nás je zvláštní druh energie. Kundalíní u většiny lidí jen spí, u někoho se začíná teprve pomalu probírat a jen u nemnohých se vzbudila plně. Jelikož jde o energii nekonečných možností, která nemá podobu ani rozměr, byla v různých kulturách pod různými názvy identifikována jako cosi, co má bezpočet rozmanitých projevů. Nejstarší záznamy o této energii snad patří do indické provenience, označují ji jako kundalíní a kvůli obecnému porozumění ji znázorňují v různých formách. Ze všech metod, které jsou nám k otevření bran vyššího vědomí dostupné, je metoda probuzené kundalíní tou nejspolehlivější a vede praktikujícího k uskutečnění Boha v sobě.
K tomu, abyste dokázali vyvést kundalíní z dřímoty, byste si měli nejprve přát rozluštit záhadu její stimulace a pak si najít metodu, která na vás bude působit co nejúčinněji. Odkud se vlastně ono kýžené vzplanutí této nevšední energie bere? Pochází ze skladu bezbřehé energie vesmíru; vlastní procitnutí však může nastat jen za určitých okolností. A tak klíč leží v bezpečném a plynulém vytváření těchto podmínek nebo v permanentní snaze svou hadí sílu probudit.
V zásadě jsou dva způsoby, jak uvést žádoucí poměry v život. Prvním z nich je šaktipát, kdy člověk přímo obdrží energii předanou prostřednictvím gurua nebo realizované duše s probuzenou kundalíní. Druhým je jeho vlastní vytrvalost a trpělivé úsilí. I když se může šaktipát jevit jako jednodušší cesta a jistě by mnohé uvedl v pokušení, má i tato metoda svá úskalí a omezení. Problémem je už najít pravého gurua. Lidé se mnohdy odevzdají do rukou nerealizovaného člověka, aby pak trávili nikoli nepodstatná a nikoli krátká období svého života docházením k nežádoucím výsledkům. Nefalšovaní guruové, v nichž Bůh zcela nahradil ego, jsou velice vzácní. Kromě toho je užitečné se pomocí sebekázně a introspekce na přijetí předané energie připravit. Kdykoli se již stanete pro předávanou energii úrodnou půdou, guru se v pravý čas zcela přirozeně dostaví. Ubezpečuje nás o tom i staré pořekadlo: „Je-li student připraven, objeví se Mistr."
Trvalých účinků bohatstvím. Světoznámý spirituální vůdce Osho poznamenal: „Šaktipát k vašemu bohatství nic nepřidá, jistě však zvýší jeho schopnost růst. Účinek šaktipátu je nepřímý, a proto ho budete potřebovat zas a znovu.
Probuzení kundalíní připomíná blesk, který před vámi osvětlí cestu a ukáže vám chrám na jejím konci. To však jednou nestačí. Budete to potřebovat i podruhé a potřetí. Ke konečné metě lze dojít i bez šaktipátu, přestože to bude pravděpodobně trvat déle. Člověk nicméně zaručeně dosáhne cíle. I když je šaktipát skutečně prospěšný, na přijetí přenosu energie od gurua se musíte připravit sami pomocí své vnitřní moudrosti. A vnitřní i vnější guru jsou utkáni z téhož vědomí. Připravíte-li se a přijmete-li milost doprovázenou nadhledem od svého vnitřního gurua, teprve uvedete do chodu ono spojení, které vás připoutá k vnějšímu guruovi. Především je třeba si uvědomit, že o šaktipát lze požádat samotného Božího ducha a obdržet ho od něj. Vkaž- dém případě je vždycky zdrojem úspěchu vaše vlastní opravdové úsilí.
Ve světě se historicky vyvinulo v zásadě dvojí náboženství: to, které vychází z modlitby, a to, které je založené na meditaci. Prostřednictvím modlitby zažívá člověk Boha jako něco, co je kdesi nahoře, na nebesích. Při meditaci naproti tomu podněcujete zevnitř vzestup svého vědomí a vnímáte, že vám v kořenech cosi dřímá. Toto pojetí pojmů „nahoře a dole" stojí i za zkušenostmi, které vám modlitba či meditace přinášejí. Opět se tu můžeme nechat vést Oshovými slovy:
Krok za krokem ztrácejí náboženství modliteb pevnou půdu pod nohama a vymírají. Jejich čas vypršel, nemají naprosto žádnou budoucnost. Meditativním náboženstvím však denně vzrůstají možnosti a čeká je naopak skvělá budoucnost.
Již jsme ukázali, že většina náboženství pod různými názvy používá praktik blízkých józe a meditaci a že energie kundalíní je - jako klíč k bráně vyššího vědomí - jádrem a společným jmenovatelem téměř všech věroučných soustav. Potíž je v tom, že si žádná z těchto škol neuvědomuje, že druzí dělají svým vlastním způsobem totéž.
A tak představují jóga i meditace skutečnou vrozenou moudrost, která vytváří nevšední podmínky k probuzení nekonečné energie zvané kundalíní. Vědecké skloubení všech jógových metod jsem pojmenoval integrální cestou a nabízím vám ji jako „nejkratší cestu" k procitnutí.
Probuzenou kundalíní vždy doprovázejí určité příznaky. Nabízímvám teď jejich seznam přestože není vyčerpávající.
· Bušení v múládháře; třes celého těla a nedobrovolné nadechování i vydechování se ztrátou kontroly těla.
· Chvění v celém těle; nedobrovolný smích i pláč; kroutící se jazyk a z toho pocházející zkomolené zvuky; úzkost a děsivé vize; zježené vlasy; výtok semene.
· Neměnná poloha s koncentrací mezi obočí; kroužící oční bulvy a automatické zadržování dechu v plicích (kumbhakaj, zástavy dechu a prázdnota mysli.
· Neměnná poloha a nedobrovolné, samovolné spouštění tří uzávěrů (mála, uddijána a d^alandhdra bandhaj, jazyk stahující se zpět a tlačící na patro; silné vystřelování paží i nohou.
· Vnímání spirituální energie (prány), která je v těle dnem i nocí aktivní; soustředění, které plní mysl radostí a blahem; tělo, které se začíná třást nebo houpat; pocit, že duchovní energie stoupá každým okamžikem k sahasráře, ať člověk spí, sní nebo se věnuje nutnosti vykonat potřebu.
· Pocit, že vaše tělo vlastní nějaká nebeská instituce nebo duch, pod jejichž vlivem samovolně bez bolesti a únavy provádí jógické pozice doprovázené podivným dechem.
· Vjemy různých vnitřních zvuků, pocit absence těla a zážitky vibrací v páteři, samovolné otevírání a zavírání očních víček, pocit elektrických proudů procházejících nervy, křeče.
· Ustavičné automatické opakování manter doprovázené vlnami blaženosti a průchod spirituálních proudů do mozku.
· Tělo v moci nebeské instituce se začíná točit jako brusný kámen, ztráta kontroly dechu, sed se zkříženýma nohama, tělo skákající sem a tam jako žába, tělo nehybné jako mrtvola a pocit, jako byste zemřeli.
· V momentě, kdy si sednete se zavřenýma očima, začne tělo vší silou vystřelovat údy a vydávat zkomolené či zvířecí zvuky.
· Ať zaměříte svou pozornost na jakoukoli část těla, začne tam téci spirituální energie, prána, přičemž nervy procházejí záškuby a cukáním, jako by jimi prostupovala elektřina.
· Pocit intoxikace bez drog, opilá chůze, neschopnost udělat jakoukoli práci, majestátně dopadající kroky, malý zájem o rozhovory s druhými, pocit opilé božskosti.
· Třes těla, radostný a extatický zpěv hymnů a chvalozpěvů, kdykoli přijde na modlitbu, samovolně z člověka vycházející hudba a poezie, mluvení neznámými jazyky.
· Udržování vyrovnané mysli, která zůstává ve všech situacích nevzrušená; nevyčerpatelná energie, svěžest i po mnohahodinové práci, pocit těla lehkého jako vzduch, plného radosti a chuti do života a šťastného dokonce i ve snech.
· Upadání do snového stavu mysli při meditaci, vjemy božských vizí, vůní, zvuků, chutí, obrazců, doteků a rad.
· Při meditaci se člověku začínají vyjevovat tajemství budoucnosti i skryté významy posvátných textů zahánějící veškeré pochyby. Člověk na první pohled začíná rozumět duchovnímu úsilí a práci a získává sebedůvěru, v jejímž důsledku nepotřebuje za nikým chodit pro poznání, i kdyby mělo jít o samotného Brahmu. Získává i zvláštní řečnický talent a schopnost ovlivňovat publikum.
· Při meditaci se rychle soustřeďujete na střed mezi obočím, zpomaluje se vám dech a hroužíte se do oceánu blaha, začíná působit khéčaríasambhavi mudra2ivyz2á.ivíx.c štěstí stavu savikalpa samádhi.
· Každé ráno a večer se pravidelně nabíjíte božskými vlivy a cítíte se v moci nebeské instituce.
Tady je důležité zdůraznit, že člověk naštěstí netrpí všemi uvedenými symptomy. U každého se objeví pouze některé v závislosti na temperamentu, karmě a individuální přípravě. Pokud například člověk poctivě cvičil nezbytné jógové pozice jako součást normální praxe, nedobrovolné provádění těchto pozic se po probuzení kundalíní neprojeví, jelikož se s těmito požadavky již střetl. U člověka, který žil přirozeným sexuálním životem, se neukážou nadměrné teploty v hlavě či jiných částech těla. Ti, kdo svou praxí pokryjí všechny faktory uvedené v integrální cestě, budou mít velmi hladké probouzení kundalíní s ojedinělými nebo žádnými postranními efekty. Projeví se u nich jen pozitivní příznaky.